dimarts, 16 de juny del 2009

JORNADA “L'ESTAT DE LA RECERCA EN EDUCACIÓ PER A LA SOSTENIBILITAT A CATALUNYA” 30 de juny 2009, Campus Mundet, Barcelona

Lloc: Facultat de Psicologia, UB
Edifici de Ponent
Pg de la Vall d'Hebron 171
Campus Mundet, Barcelona
Jornada gratuïta prèvia inscripció a: edusost@edusost.cat

PROGRAMA

9:30 – 9:45 Obertura a càrrec del Sr. Joan Roca, Director General de Recerca
del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de
Catalunya i el Dr. Enric Pol, Director de la Xarxa de Recerca en Educació per a
la Sostenibilitat.

9:45 – 10:30 Presentació Acords de Bonn a càrrec de Sra. Sara Batet,
Centre UNESCO de Catalunya

10:30 -11:00 Presentació projectes Xarxa de Recerca en Educació per a la
Sostenibilitat: “Les competències en sostenibilitat a la Universitat” a càrrec del
Dr. Jordi Segalàs i “Banc de recursos pedagògics en educació per a la
Sostenibilitat” a càrrec del Dr. Antoni Grau.

11:00 – 11:30 Pausa cafè

11:30 – 13:30 Presentació de recerques en sessions paral·leles:

Sessió Educació per a la Sostenibilitat en l'educació formal
Coordinació: Dra. Mercè Junyent

Lídia Ochoa i Anna M. Geli; Girona, ciutat llavor de ciència. Una anàlisi en clau
de sostenibilitat

Josep Bonil i Mercè Junyent; "Cartografia de la recerca en educació per a la
sostenbilitat del grup Complex"

Marta Gual, Josep Bonil; Estudi de les argumentacions d'alumnat de secundària
que realitza un taller didàctic amb eix temàtic el comerç just.

Marta Gual, Josep Bonil; Anàlisi del pensament causal des d'una perspectiva
complexa en equips educatius i alumnat de secundària. Aplicació d'un Crèdit de
Síntesi amb la temàtica d'una auditoria ambiental

Maia Querol, Josep Bonil, Rosa M. Pujol; L'educació del consum, una via
d'educació per la sostenibiltiat: concepcions del professorat que visita l'Escola
del Consum de Catalunya.

Neus Banqué, Josep Bonil; Com entenen els membres d'un equip educatiu el
paper que tenen les emocions en els processos d'e-a vinculats a l'Educació del
Consum

Sessió Educació per a la Sostenibilitat en l'educació no formal
Coordinació: Dra. Mª Teresa Escales

Juanita Zorrilla; Diàgnosi dels centres d'educació ambiental a Espanya: Bases
per un centre de Recursos Ambientals a Viladecans.

Rosa M. Pujol, Roser Badia, Marc Fabregat, Rosa M. Garcia; Ús del Model
Sistémic Complex com a eina d'anàlisi i reflexió: el cas dels camps
d'aprenentatge.

Marija Bozic, M.T.Escalas; Arte en sitios comunes. Una manera de educar sobre
la sostenibilidad

Isabel Ruiz Mallén; Educació ambiental i participació: un programa d'educació
ambiental dissenyat amb i pels joves d'una comunitat indígena i forestal
mexicana

Rosa M. Pujol, Laia Capdevila; Diagnòstic i perspectives d’un projecte col·lectiu
en un espai verd públic de la ciutat de Barcelona

Rosa M. Medir i Marc Marí; L'avaluació de l'educació per a la sostenibilitat a
través del programa "Del Mar als Cims"

Rosa M. Pujol, Marta Fonolleda; Representacions socials dels problemes de
mobilitat. una anàlisi utilitzant els mapes de Thagard

Sessió Universitats: Competències en sostenibilitat
Coordinació: Dr. Jordi Segalàs

A.Carolina Cortés, Pere Busquets; Procesos Educativos para una Cultura de la
Sostenibilidad desarrollados desde la Universidad desde dos perspectivas:
Estudiantes y Docentes.

Tilló, T., Castelló, J., García, P., Durán, H. Gold, G.; Proposta de competències
en educació per a la sostenibilitat en la Formació de Mestres

Pep Lobera; "La sostenibilitat activa des de l'aprenentatge de la tecnologia"

Coderch, J. , Marquilles, P. , Oró, I.; "Competències en sostenibilitat al nou pla
d'estudis de la FPCEE Blanquerna (URL)"

Toni Grau; Model matemàtic per a la sostenibilitat a la universitat

Jordi Segalàs; Educació d'enginyeria per un futur sostenible

Sessió Universitats: Recerca en Educació per a la Sostenibilitat
Coordinació: Dr. Enric Pol

Mercè Guilera, Rosa M. Pujol, Mariona Espinet; Formació permanent de mestres
en Educació Ambiental en Xarxa: anàlisi del contrast i creació de perfils en un
context multicultural

Genina Calafell, Josep Bonil, Rosa M. Pujol; El diàleg disciplinar com a via
d’ambientalització curricular en l’assignatura de didàctica de les ciències
experimentals

Castelló, J., García, P., Durán, H., Gold, G., Tilló, T.; Concepcions dels alumnes
de Magisteri de la UB sobre desenvolupament sostenible: Residus

Durán, H., Gold, G., Castelló, J., García, P., Tilló, T.; Concepcions dels
estudiants de Magisteri de la UB sobre desenvolupament sostenible: L'aigua

Enric Pol; Disrupció en l'Educació per a la Sostenibilitat, mostra universitat

Sessió Sensibilització social i prevenció de residus
Coordinació: Dr. Tomeu Vidal

Gonzalo Pocoví; Determinació del sostre de tractament de FORM mitjançant
compostatge no industrial a l’AMB

Daniel Isabal; Reducción de la fracción resto en la gestión municipal de
Residuos Urbanos: aportación de la psicología social ambiental

Maria del Mar Rigo i Fernando Pinós; "Les ordenances fiscals i les cooperatives
de consum com a eines per potenciar la minimització de residus domiciliaris".

Marina Romeo, Tomeu Vidal, Olga Villacampa i Montse Yepes; Actituds i
conducta de separació de la fracció orgànica. Un estudi als barris de La Salut i
Can Claris (Badalona).

Amaya Pou; Avaluació de la campanya de promoció i educació ambiental “Jo ja
reciclo la matèria orgànica, i tu?”

13:30 – 14:00 Cloenda a càrrec de Sr. Francesc Ximeno, Director General de
Polítiques Ambientals i Sostenibilitat, Departament de Medi Ambient

Lloc: Facultat de Psicologia, UB
Edifici de Ponent
Pg de la Vall d'Hebron 171
Campus Mundet, Barcelona
Jornada gratuïta prèvia inscripció a: edusost@edusost.cat